DIGITAL MARIN
Kroken Strand 1    452 93  Strömstad       Tel: 070-558 87 68

                   

  Sidan uppdaterad 7/6 2022

Anchormatic ankarspel har servats från mitten av 80-talet. Felsökningstips finns här.
 Från början var det två modeller 1000B och 750B, och så måningom tillkom en kättingvariant 1000K. 
Efter några år konstruerades kretskortet om och spelet blev processorstyrt. 
I samband med ombildandet av företaget ( nytt namn Winchmatic) ändrades beteckningarna på spelen 
till B1 B2 o.s.v.  beroende på utrustning  och motorstyrka. Omkring 1994 började man att använda ett 
nytt motorfabrikat, CIMA.  Dessa motorer är mer anpassade för ändamålet och används fortfarande. 
Spelen bytte namn och kom att heta WB 512 och WB 1012.  I slutet av 1998 började man tillverka ett spel med ett 
helt nytt frikopplingssystem, mekaniskt utan frikopplingssolenoid, PC eller MX dessa spel behandlas ej är.

 

                               

                  1000 B                               750 B

                              

                                  B1

                              

                                            B2 - B7

                                       

                             WB512 Winchmatic till 1996

 

Felsökning på Anchormatic ankarspel.

Eftersom Anchormatics ankarspel finns i ett otal varianter får detta felsökningsschema bara ses som allmänna råd.

OBS! DET FINNS INTE ALLTID ORDNING PÅ KABELFÄRGERNA

Klicka på motsvarande rubrik för att gå till avsnitt
Funktion
Frikoppling
Kretskort
Motor
EL-schemor

Funktion

NER
När man trycker på NER startar motorn och snurrar trumman baklänges några varv. Samtidigt aktiveras  f
rikopplingssolenoiden och frikopplar trumman varvid ankaret löper ut. ( -1987)
På senare modeller drar frikopplingen något efter det att motorn startat.  (250 ms)
Vid tryck på UPP görs frikopplingssolenoiden strömlös och trumman låses.

UPP
Vid nästa tryck på UPP kommer motorn att gå åt andra hållet varvid bandet vindas in. Motorn går så länge 
som knappen hålls inne. Eller till att autostoppet stannar motorn.

Att tänka på:

  • Försök ej att ta upp ett ankare som fastnat med spelet, lägg fast bandet runt en knap och kör upp det med båten.

  • Skall båten ligga länge för ankare, lägg fast bandet runt en knap. Detta minskar risken för haveri på växeln.

  • Går ej ankaret ut vid första knapptryckningen, tryck på UPP så kopplingen blir strömlös. Kör upp det till startläge och försök igen.

  • Smörj ledarskruven och ankaret i kopplingssolenoiden vår och höst.

Vanliga fel:
Spelet ej går upp
Autostoppsgivaren trasig, prova att dra ur kontakten till givaren. 
Ny givare: Elfa Nr. 37-574-65  NPN  slutande, a 16 mm  d 18mm
Efter att ha stoppats 2 ggr. av autostoppet måste matningen till kortet slås av allt. ett tryck på NER ske, för att processorn skall ställa sig på 0.

Vid ankring matar spelet ut ankaret bara någon meter för varje knapptryckning:
Fel på frikopplingssolenoiden eller skyddet för densamma.
Efter byte av solenoid måste länkarna mellan solenoiden och pinnen som går in i trumman justeras så att det alltid är ett litet glapp, 
då vet man att kopplingen tar resp. friar trumman. Detta görs med att ändra antalet brickor eller flytta muttrarna.     
Går trumman för lätt belastas den för tidigt av ankaret. Man kan öka trögheten genom att förkorta distansröret mellan gavlarna 
(det övre, bortre från bandföraren sett). Slipa av 0,5 mm per gång och prova.

Motorn snurrar men trumman rör sig ej:
Växeln trasig (B2), motoraxeln av (B1).

Trumman roterar trögt:
Gavelbussningen har svällt, svarva ner 49,8 mm. Även kugghjulen kan ha svällt. Börja att svarva ner  hjulet för ledarskruven.   
Kontrollera att inte kuggremmen som driver bandföraren skaver någonstans. T. ex. kanten på elboxen. Om behövligt, sätt dit en plåtbit. 
På vissa spel finns det en klack som skall styra remmen, här skär remmen in. 
Klyv klacken och lägg in en bricka som skydd.
Spruta gärna på remmen med vanlig motrolja.
Kontrollera även att inte bandet går i otakt med bandspridaren. Bandet bryter då mot gaffeln och bromsar särskilt i ändlägena. 
Detta kan hända om trumman går för lätt.

Trumman bli trög efter att 10-15 m band är ute
Kuggremmen trycker mot gaveln, efter ett antal varv har den blivit varm och bromsar. Olja rtemmen.

Bandföraren ståt stilla:  
Kräng av kuggremmen och sätt an insexskruvarna som håller kugghjulen. Se till att skruvarna går ner i hålen som finns i trumman. 
Vid behov kan man borra en för- djupning för skruven i ledarskruven. Är gängorna slut tas kugghjulen bort och nya hål borras och gängas.
Stålstiftet i bandföraren är slitet. Bandföraren stannar då i ena ytterläget.

Allmänt

Kontrollera huvudsäkring, hängsäkring i elboxen och glasrörssäkring på kretskortet. Lätta på alla elektriska anslutningar och spreja med 556 el.dyl., dra åt igen.

Frikoppling

Allmänt.

Från början använde man en startmotorsolenoid från Yorex nr: SS0024  Denna kom att modifieras när fast frikoppling infördes.
Senare använde man en ny variant:  Elettromatic nr.E4611A/W  12 Volt  
Från C.E.I. SRL i Rivoli Italien.   www.cei-italy.com   Även denna modifierad för att passa B1 och B2  OBS! När man har bytt solenoid 
(Elletromatic) måste elboxen byggas om.
Länk till BERMATEC som kan leverera solenoider.
https://bermantec.com/shop/products/elettrostart-solenoids/solenoids-double-coil-elettrostart-
solenoids/12v-solenoids-double-coil-elettrostart-solenoids/solenoid-e-4611a/

Funktion.
När NERknappen trycks in startar motorn och går baklänges några sekunder för att lösgöra bandet och ankaret. Samtidigt 
aktiveras draglindningen i frikopplings- solenoiden, kopplingsklon dras ut och ankaret gå i sjön. 
Belastar ankaret trumman, eller är spänningen för låg, orkar inte solenoiden dra ur kopplingsklon. Det är därför viktigt att 
båtens motor är igång (generatorn laddar) och att ankaret ligger rätt.
Misslyckar kopplingen att lösgöra trumman kommer ankaret att bli hängande samtidigt som det går en stor ström genom 
draglindningen och efter någon minut har den gått sönder. Det är därför viktigt att trycka UPP för att få bort drag- strömmen. 
Ankaret måste dessutom upp i utgångsläge för att kunna fällas igen.
Vid prov av frikopplingen är det lättare att se var felet ligger om ankaret tas bort.

Vad har jag för solenoid ?    PDF       Klicka HÄR 

Test av frikopplingssolenoid

Äldre modell  (YOREX)

Från kopplingssolenoiden kommer det fyra kablar : grov röd och svart ( draglindning) tunn röd och svart (hållindning).

Draglindning
Anslut ett batteri till de grova ledarna. Plus till röd och minus till svart kolven skall dras in

Hållindning
Anslut ett batteri till de tunna ledarna. Plus till röd och minus till svart. 
Tryck in kolven, den skall stanna i innerläge.

Senare modell (Elettromatic)

Anslut ett batteri till de blåa ledarna. Hur plus och minus ansluts spelar ingen roll.
Kolven skall dras in och stanna där. Omkoppling till hållindning sker när kolven bottnar. Har draglindningden gått sönder händer ingenting, 
är hållindningen trasig låter den som en kulspruta. 

Byte av frikopplingssolenoid

När en ny solenoid har monterats är det mycket viktigt att länksystemet justeras riktigt. När spolen har dragit in kolven  i botten skall det 
vara ett visst glapp i länkarna. Då vet man att hållindningen är aktiverad.
Dessutom bör man för att inte detta skall hända igen koppla om matningen till solenoiden. Beskrivning klicka HÄR

 


Kontroll av kretskort

Vad har jag för kort?  PDF     Klicka HÄR   

KK1-3 till 1989

Koppla in matning och en manöverpanel. Dra ur kontakten för signalkabeln till spelet. Den 5-poliga till vänster på kortet.

Vid tryck på NER skall men höra att ett relä på kortet drar (klicka) och sedan faller efter någon sekund.

Vid tryck på UPP skall det andra relät dra när man trycker in knappen och falla (klicka igen) när man släpper knappen.

Hörs inga klick kontrollera manöverpanelen eller kretskortet.
Prova genom att kortsluta mellan kablarna direkt på manöverpanelen.
Kommer klicken i fel ordning växla grön och brun från manöverpanelen.

Anslutningar på KK3 klicka HÄR


Kretskort efter1989:

PC1 

Som ovan men kontakten sitter till höger, och det finns tre relän;
Upp, ner och frikoppling
Frikopplingsrelät drar samtidigt som NER-relät och faller när man trycker på UPP

OBS!
Detta kort ar processorstyrt och att det tar några sekunder efter tillslag innan spelet fungerar. Finns det räkneverk ser man det på lysdioden. 
När den blir grön går spelet att använda.

Initiering av processor  PDF klicka  HÄR

PC2

Processorstyrt, utan räkneverk och med andra mått.
Kan ersätta PC1

Anslutningar på PC1  klicka HÄR 

Anslutningar på PC2  klicka HÄR

 

Elbox

Tvångsstyrning från kretskort

Man kan prova spelet genom att tvångsköra det direkt på kontakten till kretskortet.
Signalen från kretskortet till elboxen går i en 4-ledad kabel. På vissa modeller sitter kretskort och kontaktorer i olika lådor.

På nyare spel har ej kontakten stift utan hylsor, den 4 eller 8-polig.

Kretskort  RLK 3

Koppla samman gul,stift 5 ( plus, från hängsäkringen i boxen) med:

  • Grå stift 1 man hör bilrelät i elboxen dra

  • Grön stift 3 motorn startar och går ner

  • Brun stift 4 motorn startar och går upp

  • Grå + Grön motorn backar och frikopplingen aktiveras.

Kretskort  PK 1

Koppla samman gul, hylsa 8 ( plus, från hängsäkringen i boxen) med:

  • Brun hylsa 7 motorn startar och går ner

  • Grön hylsa 6 motorn startar och går upp

  • Grå hylsa 5 man hör bilrelät i elboxen dra

Händer det inget ta bort locket på elboxen.

Nu provar man kontaktorerna genom att med en tunn kabel koppla plus direkt
anslutningsstiftet.

Motor

Det finns 4 modeller:                  Spel                   Magnetisering
Bosch 1000W                         1000B; B8               Serie
Bosch  700W                          B2 - B5                  Paralell
Bosch  400W                          B2                             -"-
King    200W                          B1                             -"-
CIMA  500W                         WB 512                   Serie
SIMA 1000W                        WB 1012                   -"-
Fungerar kontaktorerna koppla in motorn.
Vissa motorer är inkapslade i krympslang, vilket har medfört att de ofta
är korroderade. Kolen fastnar, permanentmagneterna släpper från höljet.
Många gånger kan man med något lösningsmedel, typ 556, få igång motorn igen.

Vid tryck på UPP skall nu trumman rotera så att bandet vindas in underifrån.

Är det inte så: växla beroende på motor:  1 och 3 eller  Svart och röd.

Schemor:  PDF

750 B   1000 B     B2/B3   B2a    

 



  Upp       Hem